Đăng
bởi Eric hwang vào Thứ Ba, ngày 28 tháng 10 năm 2014 | 28.10.14
Quyền
hiến định
Dân
chủ, hay sự thể hiện quyền làm chủ của nhân dân không chỉ nằm ở việc hướng định
với lá phiếu, mà còn thể hiện qua thủ tục, trình tự tiến hành bầu cử, trong đó
có quyền tự ứng cử. Bầu cử chỉ thực sự tự do và công bằng khi mọi công dân thực
thi quyền tự ứng cử mà không bị cản trở trong bất kỳ trường hợp nào.
Tự
ứng cử vì thế trở thành một trong những quyền chính trị cơ bản và thiêng liêng
nhất của một con người, được ghi nhận trong các công ước Quốc tế và bản Hiến
pháp qua các thời kỳ của nhà nước Việt Nam.
Công
ước Quốc tế về các Quyền Dân sự và Chính trị năm 1966, tại Điều 25 ghi rõ: Bầu
cử và ứng cử trong các cuộc bầu cử định kỳ chân thực, bằng phổ thông đầu phiếu,
bình đẳng và bỏ phiếu kín nhằm đảm bảo cho cử tri tự do bày tỏ ý nguyện của
mình.
Tuyên
ngôn nhân quyền của Liên Hiệp Quốc năm 1948, tại Điểm 3, Điều 21 nhấn mạnh: Ý
chí của nhân dân phải là cơ sở của quyền lực của nhà nước. Ý chí này thể hiện
qua các cuộc bầu cử định kỳ và chân thực, tổ chức theo nguyên tắc phổ thông đầu
phiếu, bình đẳng và bỏ phiếu kín hoặc bằng những tiến trình bầu cử tự do tương
đương.
Ông
Hồ Chí Minh - người khai sinh nước Việt Nam Dân Chủ Cộng Hòa, từng khẳng định:
Hễ những ai muốn lo việc nước thì đều có quyền ra ứng cử, hễ là công dân thì
đều có quyền đi bầu cử.
Hiến
Pháp của nhà nước Việt Nam từ năm 1946 đến nay quy định về quyền tự do ứng cử
của mọi công dân. Cụ thể:
Hiến
pháp năm 1946 của nước Dân chủ Cộng Hòa, Mục C, điều 18 quy định: Người ứng cử
phải là người có quyền bầu cử, phải ít ra là 21 tuổi, và phải biết đọc, biết
viết chữ quốc ngữ.
Hiến
pháp 1992, Điều 54 quy định: Công dân, không phân biệt dân tộc, nam nữ, thành
phần xã hội, tín ngưỡng, tôn giáo, trình độ văn hoá, nghề nghiệp, thời hạn cư
trú, đủ mười tám tuổi trở lên đều có quyền bầu cử và đủ hai mươi mốt tuổi trở
lên đều có quyền ứng cử vào Quốc hội, Hội đồng nhân dân theo quy định của pháp
luật.
Hiến
pháp 2013, Điều 27 tiếp tục quy định: Công dân đủ mười tám tuổi trở lên có
quyền bầu cử và đủ hai mươi mốt tuổi trở lên có quyền ứng cử vào Quốc hội, Hội
đồng nhân dân. Việc thực hiện các quyền này do luật định.
Cùng
với quyền bầu cử, quyền ứng cử phải được thực hiện như một trong những quyền cơ
bản nhất của con người mà thể chế cần bảo đảm.
Cơ
chế “Đảng cử dân bầu”
Dù
đã tồn tại trong văn bản pháp luật cao nhất của một nhà nước (Hiến Pháp), nhưng
trong 68 năm qua, quyền tự ứng cử vẫn chỉ mang tính tượng trưng, lý thuyết.
Cụ
thể, trong Quyền ứng cử, có quy định hai hình thức ứng cử. Trong đó, việc ứng
cử thông qua tổ chức, cơ quan, đơn vị giới thiệu luôn áp đảo so với việc ứng cử
của một cá nhân bất kỳ.
Cụ
thể, Luật bầu cử đại biểu Quốc hội, tại Điều 2 quy định: Công dân nước Cộng hoà
xã hội chủ nghĩa Việt Nam, không phân biệt dân tộc, nam nữ, thành phần xã hội,
tín ngưỡng, tôn giáo, trình độ văn hoá, nghề nghiệp, thời hạn cư trú, đủ mười
tám tuổi trở lên đều có quyền bầu cử và đủ 21 tuổi trở lên đều có quyền ứng cử
đại biểu Quốc hội theo quy định của pháp luật. Song, tại điều các điều 34, 35,
Luật bầu cử đại biểu lại quy định chặt chẽ việc giới thiệu người ứng cử đại
biểu Quốc hội của các cơ quan, tổ chức, đơn vị ở T.Ư.
Chính
lối bầu cử áp đặt theo cơ chế “Đảng cử dân bầu” trên đã tạo ra sự bất bình đẳng
sâu sắc và xúc phạm đối với việc tự ứng cử của công dân.
Do
vậy, kết quả ba cuộc bầu cử ĐBQH gần đây đã cho ra những con số quá thấp về tự
ứng cử.
Quốc
hội khóa XI cả nước có 67 người tự ứng cử, kết quả chỉ có 2 người trúng cử;
Quốc Hội khóa XII cả nước có 238 người tự ứng cử, chỉ duy nhất 1 người trúng
cử; Khóa XIII, số người tự ứng cử là 15, trúng cử 4 người.
Tuyên
bố
Tự
ứng cử là quyền chính trị quan trọng bởi điều này thể hiện nền dân chủ thực sự.
Chính điều này, cùng với quyền tự do bầu cử sẽ làm gia tăng quyền tham gia quản
lý nhà nước, xã hội của mọi công dân trong thực tế. Quyền ứng cử càng được đảm
bảo bao nhiêu thì càng thể hiện tính đặc trưng của một nhà nước của dân, do
dân, vì dân bấy nhiêu.
Chúng
tôi - một số hội đoàn thuộc Xã hội Dân sự - tuyên bố:
1.
Yêu cầu các cơ quan, tổ chức có liên quan đến việc Bầu cử Quốc hội khóa XIV
phải có trách nhiệm cao nhất trong việc tạo điều kiện thuận lợi nhất để mọi
công dân được thực hiện đầy đủ quyền bầu cử, ứng cử của mình.
Xóa
bỏ cơ chế “Đảng cử, dân bầu” tồn tại từ nhiều năm qua.
2.
Yêu cầu minh bạch hóa trong công tác đối với người tự ứng cử. Không kỳ thị trong
cách đưa tin (tuyên truyền bầu cử), không phân biệt trong điều kiện vận động
bầu cử của các ứng viên, không có hành vi cản trở đối với những người tự ứng cử
nhằm thể hiện tính công bằng, khách quan.
3.
Yêu cầu tiếp tục bổ sung, sửa đổi và hoàn thiện hơn nữa luật Bầu cử đại biểu
Quốc hội, quy định rõ quyền tự ứng cử của công dân; quy trình, thủ tục, cách
thức để công dân thực hiện quyền tự ứng cử của mình. Đặc biệt, bổ sung điều
luật quy định cụ thể điều kiện, tiêu chuẩn, quy trình, thủ tục trong việc thực
hiện quyền tự ứng của công dân trong Luật bầu cử Quốc hội
4.
Yêu cầu xóa bỏ sự bất công hoặc làm rõ giá trị công bằng đối với hai hình thức
ứng cử trong văn bản luật Bầu cử Đại biểu Quốc Hội, cụ thể là điều 34,
35.
Xem
xét lại những bất hợp lý và thiếu công bằng trong Quyết định số 244-QĐ/TW ngày
9/6/2014 của Ban Chấp hành Trung ương về việc ban hành Quy chế bầu cử trong
Đảng.
5.
Yêu cầu thực hiện phổ biến sâu rộng tới mọi tầng lớp nhân dân về Pháp luật bầu
cử, về quyền lợi và nghĩa vụ của công dân trong các cuộc bầu cử, về quyền tự
ứng cử của công dân. Đồng thời, Luật phải quy định rõ Ứng cử là Quyền và là
Trách nhiệm của mọi Công dân.
6.
Ủng hộ việc hồ sơ ứng cử phải có lý lịch tư pháp, kê khai tài sản. Ủng hộ người
dân tự ứng cử để thể hiện thực chất ý chí nhân dân trong bầu cử.
7.
Đồng thuận văn bản góp ý của Chính phủ gửi ban soạn thảo Dự luật Bầu cử đại
biểu Quốc hội và Hội đồng nhân dân (thuộc Ủy ban thường vụ quốc hội) về “đề
nghị dự luật bổ sung quy định theo hướng mở rộng các hình thức bầu cử, như cho
phép người ứng cử tự mình tiến hành vận động bầu cử”.
Ngày
28 tháng 10 năm 2014
Danh sách hội đoàn
dân sự ký tên:
Hội
Nhà báo độc lập Việt Nam - Đại diện: Nhà
báo Phạm Chí Dũng
Diễn
đàn Xã hội dân sự - Đại diện: TS. Nguyễn
Quang A
CLB
Lê Hiếu Đằng - Đại diện: Ông Huỳnh Kim
Báu
BVĐ
Văn đoàn Độc lập
--------------------------
Statement on citizens' right to
stand for election
Constitutional
rights
Democracy,
or the expression of the people's sovereignty not only lies in the direction of
the ballot, but also expressed through the procedures to conduct elections,
which includes the right to stand for election. Only when citizens can exercise
their right to stand for election without being hindered in any circumstances
can elections be considered really free and fair.
The
right to self-nomination therefore is the most basic and the sanctity of
political rights, which is recognized in the International Covenant and Vietnam's
Constitution throughout the different eras.
The
International Covenant on Civil and Political Rights, adopted in 1966, clearly
states in Article 25 the right of citizens "to vote and be elected at
genuine periodic elections which shall be by universal and equal suffrage and
shall be held at by secret ballot, guaranteeing the free expression of the will
of the electors."
Declaration
of Human Rights of the United Nations, adopted in 1948, emphasizes in Point 3
of Article 21 that "the will of the people shall be the basis of the
authority of government; this will shall be expressed in periodic and genuine
elections which shall be by universal and equal suffrage and shall be held by
secret vote or by equivalent free voting procedures."
Ho
Chi Minh, the man who gave birth to the Democratic Republic of Vietnam, once
said: "Anyone who wants to take part in running the country shall have the
right to stand for election, and everyone who is a citizen shall have the right
to vote."
The
Constitution of the state of Vietnam from 1946 till the present has always
provided for the freedom of every citizen to stand as candidates for public
office. Specifically:
The
1946 Constitution of the Democratic Republic of Vietnam stipulates in Section C
of Article 18 that "candidates shall be those who have the right to vote,
are at least 21 years of age, and know how to read and write".
The
1992 Constitution stipulates in Article 54 that "citizens, regardless of
ethnicity, gender, social background, creed, religion, educational level,
occupation, residence period, shall have the right to vote if they are at least
18 years of age, and shall be eligible to stand for election to the National
Assembly and the People's Councils in accordance with the law if they are at
least 21 years of age.
The
2013 Constitution continues to stipulate in Article 27 that citizens who are 18
years of age and older shall have the right to vote, and citizens who are 21 of
age or older shall have the right to stand for election to the National
Assembly and the People's Councils. The implementation of this right shall be
in accordance with the law.
Along
with the right to vote, the right to stand for election must be implemented as
one of the most basic rights of human beings that institutions should
ensure.
The "Party's
nomination, People's votes" principle
In
spite of its 68 years of existence in the highest legal document of a state
(the Constitution), the right to stand for election remains a "symbolic
right" which exists only in theory.
To
be specific, the right to stand for election defines two types of nominations,
of which nominations through organizations, agencies, or units are overwhelming
compared to self-nominations by any individual.
More
specifically, the Law on Elections to the National Assembly stipulates in
Article 2 that citizens of the Socialist Republic of Vietnam, regardless of
ethnicity, gender, social background, religion, religiosity, educational level,
occupation, residence period, shall have the right to vote once they are
eighteen years of age or older, and the right to nominate delegates to stand
for election the National Assembly in accordance with the law once they are 21
years of age or older. However, this same document also provides in articles 34
and 35 to strict regulations on how to nominate candidates to the National
Assembly through agencies, organizations and units at central levels.
It
is this voting mechanism based on the imposing principle of "Party's
nomination, People's votes" that has created gaping inequalities that mock
the right of citizens to stand for election.
The
results of the three most recent elections of MPs thus show that there are too
few successful candidates who were "independent" (ie, self-nominated)
candidates.
In
the 11th National Assembly there were 67 independent candidates; only 2 were
elected. In the 12th National Assembly there were 238 independent candidates;
only one was elected. And in the 13th National Assembly there were 15
independent candidates; 4 were elected.
Statement
The
right to stand for election is an important political right because it
represents real democracy. It is this right, together with the right for free
elections which will increase the right to take part in running a country and
managing a society of all citizens in reality. And the more voting rights are
guaranteed, the more characteristic features are revealed of a government that
is "of the people, by the people, and for the people".
We,
representatives of several associations belonging to the civil society, hereby
demand that:
1.
All agencies and organizations involved in the 14th National Assembly Elections
should act with the utmost responsibility to create the most favorable
conditions for all citizens to fully implement the right to vote as well as the
right to self-nomination for election themselves.
The
"Party's nomination, people's votes" principle that has been in
existence for so many years should be removed.
2.
Transparency of procedures related to self-nominations should be established.
No discrimination in terms of news coverage or conditions for conducting the
election campaign should remain, and no hindering of self-nominated candidates'
activities should be allowed. This is essential to establish the principle of
fair and objective elections.
3.
Further supplements, amendments, and other improvements should be made to the
Law on National Assembly Elections, which should specify the right of citizens
to self-nomination, as well as the processes, procedures, and methods for
citizens to exercise that right. In particular, additional rules specifying the
conditions, standards, processes and procedures in the implementation of
citizens' right to self-nomination should be included in the Law on National
Assembly Elections.
4.
Removal of unfair rules, or clarifications to enable fair treatment of the two
types of candidates should be made in Law on National Assembly Elections,
namely in articles 34 and 35.
Revisions
to the unreasonable and unfair Decision No. 244 QD /TW dated June 9, 2014
promulgated by the Central Committee concerning voting rights of Party members
should be considered.
5.
Dissemination to the people of all social strata of the Law on Elections, of
the rights and responsibilities of citizens in elections, and in particular the
right of citizens to self-nomination should be made. Also, it should be make
clear in the law that standing for election is the right and responsibility of
all citizens.
6.
Candidates' profile should be made to include a judicial record and a
declaration of assets. The right to self-nomination should be respected in
order to represent the actual will of the people in elections.
7.
Comments submitted by the Government to the Bill Drafting Committee for the Law
on National Assembly and People's Council Elections (which belongs to the
National Assembly Standing Committee) to propose additional provisions towards
more open forms of election, such as allowing the candidate to conduct his/her
own election campaigns, should be supported.
Made
in Saigon, Vietnam, October on 28th 2014
List
of civil society organizations signed:
-
The Independent Journalists' Association of Viet Nam - Representative: Pham Chi Dung, journalist
-
Civil Society Forum - Representative: Dr.
Nguyen Quang A
-
Le Hieu Dang Club - Representative: Mr.
Huynh Kim Bau
-
Campaign for Independent Writers' Association
No comments:
Post a Comment